Search This Blog

Monday, March 27, 2017

TN50: APA DAN APA2


  1. Sepuluh tahun kemudian pada tahun 2000 kita berubah secara hampir total. Telah ramai rakyat Malaysia yang memiliki handphone. Beberapa buah mercu tanda mula tumbuh atas muka bumi Malaysia.
  2. Impak 20 tahun lagi kita akan menjadi negara maju mula dirasai. Namun dalam masa yang sama 9 cabaran dalam wawasan 2020 mula dilupa. Seolah-olah tidak ada siapa yang peduli lagi.
  3. Di antara tahun 2000 ke tahun 2010 perubahan amat pesat. Dasar dan peraturan negara begitu dinamik. Islam hadhari mula diperkenalkan.
  4. Kedatangan Islam hadhari seperti tidak begitu membawa impak kepada negara. Islam yang ada kekita itu seperti lebih besar daripada konsep Islam Hadhari yang dilaung-laungkan.
  5. Kuala Lumpur pula menjadi semakin besar. Rakyat seperti menyokong semua polisi kerajaan apabila pilihanraya ketika itu hampir disapu bersih oleh parti kerajaan.
  6. Kajang, Cheras, KL, PJ, Shah Alam malah Selayang semakin bersatu. Bandaraya demi bandaraya wujud di Malaysia. Satu demi satu pekan kecil pula mula menjadi bandar.
  7. Ketika itu gelombang media sosial berada pada tahap yang tidak disedari. Pergerakan informasi tidak dikawal dan tidak dijadikan agenda utama negara. 
  8. Pada pengakhiran tahun 2000, ekonomi digital mula dibicarakan di forum-forum dalam negara. Sedikit demi sedikit impak letusan informasi dijadikan agenda utama negara.
  9. Apa informasi merentasi semua sempadan, informasi menjadi satu masalah besar untuk ditangani. Rakyat mula berubah pola pemikirannya. Perbezaan antara kebenaran dan kepalsuan menjadi semakin kronik.
  10. Semua membentuk budaya meminta dan mengharap yang amat tinggi tinggi kepada rakyat. Sebenarnya, cabaran ini tidak pernah digariskan dalam cabaran Wawasan 2020.
2010-2020 : Tercapaikan apa yang kita impikan?

No comments: