Search This Blog

Saturday, December 1, 2012

KEMPEN POLITIK KEDAI KOPI 14


  1. Malam tadi selepas Harimau Malaya membaham Garuda 2-0, ada rakan menelefon untuk ke kedai kopi 24 jam di Jalan Temiang. Walaupun kepenatan, namun aura kemenangan membuatkan saya kembali segar. Saya terus keluar rumah menuju ke tempat yang dijanjikan.
  2. Ada sebuah meja yang dipenuhi oleh orang Melayu yang agak alim. Saya agak ahli PAS. Golongan ini sibuk menghemtam media massa yang hampir separuh kandungan bercerita tentang UMNO. Semua maklum, ketika ini adalah Perhimpunan Agung UMNO. Maka, media massa pasti sahaja akan memfokuskan kepada parti yang sedang memerintah.
  3. Yang menariknya adalah bahasa yang digunakan. Bangang, bodoh, celaka dan bermacam-macam cacian lagi ditujukan kepada Najib dan Ketua Wanita. Andai kata saya tidak melihat siapa yang berbicara, pasti kelihatan seperti mesyuarat satu kumpulan pailang. Bahasa yang digunakan lansung tidak menggambarkan mereka adalah orang Islam. Malah, kedengaran lebih harbi daripada golongan harbi.
  4. Kalau diteliti, banyak yang diperkatakan adalah idea yang dibawa oleh pemimpin mereka. Isu NFL, isu isteri PM, isu rasuah, dan isu penipuan pilihanraya. Pada saya, sebagai orang Islam, mendengar satu berita mesti diteruskan dengan mencari kesahihan berita tersebut. Jika kita gagal mencari kesahihan, kita boleh buat perbandingan.
  5. Maka saya mahu ulas isu NFL. Busines penternakan sebenarnya memerlukan modal yang besar. Dalam bahasa inggerisnya adalah 'Capital Orientation Business'. Perniagaan begini memerlukan 'break event' yang panjang. Biasanya melebihi 10 tahun. 
  6. Semua perniagaan yang bersifat begini memerlukan satu pasukan penggerak yang kukuh. Dalam bahasa pembangkangnya adalah 'kroni'. Pasukan bagi kumpulan musuh adalah kroni. Perniagaan ini memerlukan jaringan perniagaan yang kukuh. Kita bukan buat bisness ceramah. Panggil dua-tiga artis, mengaku insaf, minta orang derma, dan buat untung. Atau kita bukan buat bisnes tipu, buat tabung Memali dan dananya masuk poket pemimpin parti.
  7. Kalau kita bandingkan isteri PM dengan isteri Anwar atau isteri LGE. Isteri PM tak jadi Presiden UMNO. Isteri PM tak jadi saksi palsu. Memang beliau tak pakai tudung. Tapi beliau tak pernah doakan kemusnahan sesama Islam. Beliau tak pernah bersetuju supaya orang Melayu boleh pilih agama. Beliau tak pernah arah anak beliau jadi wakil rakyat yang mengejar populariti. Beliau tak pernah masuk Parlimen dan duduk belakang kerusi PM. 
  8. Isu rasuah. Kalau dengar dakwaan PAS, PKR, dan DAP macam semua projek ada rasuah. Buktinya mana? Saya sendiri boleh tuduh Nik Ajis rasuah. Sebab tu PAS tak bina masjid, sebab projek masjid PAS takut nak ambil rasuah. Malah, menipu dengan mengatakan undi PAS masuk syurga juga adalah rasuah. Kecuali pada orang bodoh yang percaya. Pada golongan bodoh ini, undi PAS masuk syurga adalah satu dakwah.
  9. Penipuan pilihanraya adalah satu isu yang dibuat supaya penyokong pembangkang percaya yang mereka sebenarnya kuat. Bila kalah dalam PRU kononnya banyak pengundi hantu. Bila menang dalam PRU kononnya apa? Pemimpin-pemimpin pembangkang sebenarnya sedar akan kebodohan dan kedangkalan pemikiran penyokong mereka. Mereka sedar, golongan ini sebenarnya tidak pernah berfikir. Jadi, apa sahaja yang disampaikan, pasti golongan ini akan percaya.
  10. Kalau kita lihat, pemimpin pembangkang banyak cerdik pandai. Dalam dunia ini, sibodoh pasti menjadi makanan sicerdik. Saya dah bagi URL blog ini kepada pembahas meja sebelah malam tadi. Saya harap mereka membacanya. Kalau nak marah, boleh isikan di ruangan komen. Hari ini menentang kerajaan memang nampak macam hero. Cuma HERO TIDAK SEMUANYA BIJAK. Adiosss

1 comment:

Anonymous said...

Dr. tu bahasa ahli syurga tu. Syurga cap PAS+PKR+DAP=BABI