Search This Blog

Sunday, August 14, 2011

MUALLAF YANG BERPUASA 7


  1. Seluruh teksi aku ditelan dalam cahaya tersebut. Berdesing bunyi apabila berselisih begitu hampir. Aku mengucap panjang. Mengucap dan terus mengucap. Tiba-tiba suasana menjadi sunyi. Terang benderang tetapi amat sunyi. Dingin dan panas silih berganti.

  2. Salah seorang penumpang menyapaku. Wahai hamba Allah, maafkan aku, aku telah mencari diseluruh pelusuk dunia akan setitik air untuk mu. Maafkan aku, sesungguhnya tiada lagi air untuk mu di sini. Maafkan aku wahai Hamba Allah.

  3. Kemudian penumpangku yang kedua pula berkata. Wahai hamba Allah, maafkan aku, aku telah mencari di seluruh pelusuk dunia akan kawasan untuk kau berlindung. Rupanya di sini adalah penghujungnya. Maafkan aku wahai Hamba Allah.

  4. Kemudian lagi penumpangku yang ketiga pula berkata. Wahai hamba Allah, maafkan aku, aku telah mencari diseluruh pelusuk dunia akan udara untuk kau terus sedut. Rupanya tiada lagi udara untuk mu di dunia ini. Maafkan aku wahai Hamba Allah.

  5. Tiba-tiba ketiga-tiga penumpang aku terus pergi. Hilang sekelip mata. Namun suasana terus terang. Dan aku rasa sungguh tenang. Paling tenang dalam seluruh perjalanan hidupku selama ini.

  6. Dalam terang datang sekumpulan makhluk yang ganjil. Ada yang besar dan ada yang kecil. Ada yang kelihatan seperti jutawan ternama dan ada yang datang seperti seorang dermawan popular. Ada yang kulihat seakan artis pujaan, ada pula seperti bintang sukan tersohor.

  7. Semakin lama kumpulan itu semakin menghampiri aku. Semakin kumpulan itu hampir kepadaku, semakin terasa bahang kepanasan. Aku jadi rimas yang tidak karuan. Panas yang tidak pernah aku rasa sebelum ini.

  8. Kemudian lalu sekumpulan angin yang putih dan jelas kelihatan. Angin itu menyapa muka dan seluruh badanku. Seraya itu, kepanasan yang tadi kurasa semakin berkurang. Malah aku jadi dingin yang damai. Damai yang tidak pernah aku rasakan sebelum ini.

  9. Angin itu datang bersama renjisan air mawar yang harum. Lantas hati kecilku bertanya apakah angin itu? Angin yang terus bertiup perlahan itu berbunyi seperti mengalunkan satu irama lagu yang amat indah. Lagu itu bila kuhayati sebenar-benarnya berbunyi.."AKU ADALAH PUASAMU WAHAI HAMBA ALLAH".

  10. Bersambung......

No comments: