Search This Blog

Wednesday, November 23, 2011

AKHIRNYA INDONESIA MENGAKU MALAYSIA HEBAT

  1. Setelah dua kali dalam Sukan SEA, tewas dalam AFF Suzuki, dan bakal tewas dan tewas lagi, akhirnya Indonesia mengaku Harimau Muda hebat dan Malaysia bakal jadi peneraju bolasepak serantau.
  2. Aku bangga dan amat bangga dengan pengakuan ini. Bila orang yang sombong tak bertempat mengaku kalah, apa lagi yang tinggal pada mereka.
  3. Aku juga dengan bangganya ingin memberitahu seluruh penduduk Indonesia, Malaysia bukan sahaja hebat dalam bolasepak, malah dalam benda-benda lain, kami orang Malaysia jauh lebih hebat.
  4. Kami ke Indonesia sebagai pelancong yang berwang. Kami belanjakan wang di sana. Sambil bersedekah pada rakyat Indonesia yang miskin beratur di tepi bas-bas pelancongan Malaysia.
  5. Sedangkan rakyat Indonesia ke sini, merayu mencari rezeki. Sanggup kerja berat. Kami di Malaysia rela berkongsi. Kemewahan kami, apa salahnya dua tiga sen menjadi rupiah.
  6. Kereta kami ada di 46 buah negara di dunia. Sedangkan kereta Indonesia hanya ada di Indonesia. Kereta kami telah ada dalam jenama F1. Indonesia ada apa????
  7. Kalau kami main golf di Indonesia, berebut-rebut kedi nak angkat beg. Kami bagi dalam Rp50,00 je. Kami tak kisah, nilai itu sama dengan belanja harian anak kami ke sekolah.
  8. Indonesia bukan sahaja perlu hormat Malaysia, malah perlu belajar cara pemimpin Malaysia yang bijaksana membangunkan negara ini. Malaysia lewat 10 tahun merdeka dari Indonesia, namun kemajuan kami 30 tahun mendahului Indonesia.
  9. Dalam catatan berikutnya, saya akan menulis temubual saya dengan beberapa orang pekerja kontrak Indonesia yang pernah menjadi usahawan di Indonesia. Ceritanya adalah mengenai kelemahan tadbirurus di Indonesia.
  10. Catatan dalam blog saya ini akan disambung semula selepas 29 Nov. 2011. Saya akan bercuti ke luar negara mulai 24-29 Nov. 2011. Ke mana.....yang pastinya bukan ke Indonesia. ADIOS

No comments: