Search This Blog

Thursday, February 14, 2013

KESAN KEKALAHAN PRU13: SATU DISKUSI


  1. Kalau mengikut ramalan Papagomo, 11 daripada 13 buah negeri akan dimenangi oleh BN dengan majoriti 2/3. Sementara, dua (2) buah negeri lagi kemenangan akan ditentukan oleh calon yang mewakili parti yang bertanding. Untuk Wilayah Persekutuan pula, BN akan merampas enam (6) buah kerusi daripada keseluruhan 9 buah kerusi Parlimen.
  2. Berdasarkan ramalan ini DAP, PKR dan PAS akan mengalami kekalahan yang teruk. Sebenarnya kekalahan adalah drama yang berulang kepada DAP dan PAS. Semenjak 1955, kedua-dua parti ini tidak pernah menjadi dominan dalam PRU1 hingga PRU12.
  3. Malahan keputusan PRU12 juga tidak menunjukkan peningkatan kerusi yang signifikan ke atas kedua-dua parti ini. Namun, PAS dan DAP terus kekal dalam arus politik Malaysia. Mereka akan terus menjadi pembangkang. Satu peranan yang amat sinonim dengan DAP dan PAS.
  4. Pada PKR kegagalan mendapatkan majoriti mudah dalam PRU12 merupakan satu pukulan hebat. Malah strategi membeli kerusi tersedia juga gagal sehinggalah PRU13 akan berlangsung pada bila-bila masa dari sekarang.
  5. Kesungguhan PKR untuk mendapatkan majoriti mudah dengan apa jua cara sekalipun dibuat berasaskan kebimbangan survival parti ini. Kekalahan dalam PRU13 akan menyebabkan PKR akan terkubur. Daya tahan parti serpihan selalunya hanya boleh bertahan selama 2 atau 3 penggal.
  6. PRU13 merupakan penggal terakhir untuk PKR menjadi tali yang menyambung hubungan di antara DAP dan PAS. Keadaan sekarang menunjukkan tali tersebut semakin menegang dan menanti masa untuk putus dan berkecai.
  7. Sebelum PKR ada Parti Negara. Kalah dan hanya bertahan selama dua (2) penggal. Parti ini dipimpin oleh Onn Jaafar. Lebih hebat daripada PKR yang hanya dipimpin oleh Anwar Ibrahim. Kemudia muncul S46 yang dipimpin oleh Tg. Razalegh Hamzah. Kalah dan kalah. S46 hanya bertahan selama 3 penggal.
  8. Anwar kemudian membawa PKR untuk menyatukan semua parti pembangkang. PKR telah kalah dalam dua kali pilihanraya. Kalah sedikit, kalah teruk, dan kalah semula. Kekalahan dalam PRU13 akan menjadikan PKR berkubur.
  9. Apa jadi jika BN pula yang kalah? Sungguhpun kebarangkalian untuk BN kalah amat kecil, namun kemungkinan untuk kalah tetap ada. Jika BN kalah, maka Malaysia akan mempunyai parti pembangkang yang tidak tahu membangkang. BN hanya tahu memerintah. Tahu mentadbir dan membawa kemajuan kepada negara dan rakyat.
  10. Jika BN menjadi pembangkang, maka peranan 'check and ballance' akan gagal dimainkan oleh BN. Kekurangan pengalaman sebagai pembangkang akan menyebabkan pemerintah baru 'bersultan di mata dan beraja di hati'. Akibatnya, rakyat semakin tidak berpuashati. Kemuncaknya akan menjadi rusuhan dan pepecahan kaum. Anda fikirkanlah. ADIOSSSS

No comments: