Search This Blog

Tuesday, June 18, 2013

POLITIKUS DAN MEDIA BARU 3


  1. Kalau kita lihat di Malaysia, 4 ranking tertinggi twitter mengikut bilangan pengikut semuanya dimonopoli oleh pemimpin Barisan Nasional. Tempat kelima barulah twitter Anwar Ibrahim.
  2. Senarai pengikut twitter pemimpin BN ini kalau dijumlahkan boleh mencecah sehingga 20 juta. Sedangkan senarai pengikut twitter pemimpin pembangkang hanya mencecah 8 juta orang.
  3. Sebaliknya untuk blog, tiga (3) blog yang paling popular adalah blog pro-pembangkang. Kemudian kedudukan ke4 hingga ke7 dimonopoli oleh blog pro-Kerajaan. 
  4. Pola sokongan fb berdasarkan komen pula hampir sama seperti pola sokongan dalam twitter. Itu menunjukkan hanya sebahagian kecil rakyat yang memihak kepada pembangkang.
  5. Kalau pula kita halusi komen-komen dalam fb untuk pemimpin Kerajaan, kita dapati hanya dalam lingkungan 10% yang mengemukakan komen negatif. Selebihnya begitu percaya dan meletakkan harapan kepada kepimpinan BN.
  6. Sebaliknya untuk fb pemimpin pembangkang, secara purata 60% mengemukakan komen negatif dan menghentam serta membahaskan idea dan usul pembangkang dengan lantang. Sementara, kumpulan yang menyokong pula hanya bersetuju tanpa perbahasan.
  7. Fb dan twitter adalah media tempat untuk menyebarkan info ringkas. Info yang memerlukan tempoh bacaan kurang daripada 5 saat. Maka kebanyakkan pembacanya adalah Generasi X (hujung) dan Generasi Y.
  8. Blog pula lebih merupakan kupasan hujah yang lebih mendalam. Pembaca blog selalunya Generasi X dan Generasi Babyboomer.
  9. Berdasarkan analisis sokongan kepada pemimpin melalui dunia baru ini, maka amat menghairankan jika BN mendapat kurang 2/3 dalam PRU-13. BN sepatutnya menang mudah dalam PRU tersebut.
  10. Lebih menghairankan lagi, pembangkang mendakwa mereka lebih popular daripada BN. Paling menghairankan, ramai pula yang perasan cerdik pandai percaya dakwaan tersebut. ADIOSSSS

No comments: