Search This Blog

Sunday, August 25, 2013

MALAYSIA : SELEPAS AIDILFITRI 7


  1. Mula-mula datang adalah geng golf. Hampir semua datang dengan keluarga. Memang betul, golf boleh eratkan hubungan rakan lebih kepada hubungan keluarga.
  2. Kemudian geng surau. Juga datang dengan keluarga. Surau juga penting dalam menggerakkan komuniti Islam di Malaysia. Malah surau menjadi tempat yang paling strategik untuk mengubahkan cara hidup kepada Islam sebenar.
  3. Kemudian adalah geng taman yang lain. Di taman aku, aku berkawan dengan semua orang. Pada aku setiap individu ada nilainya yang tersendiri.
  4. Bila ramai, perjalanan masa pasti tidak akan dirasai. Pantas sahaja berlalu.
  5. Nasib baik ketiga-tiga anak aku membantu. Semua lelaki. Jadi keperluan tenaga tidak menjadi masalah.
  6. Yang sulung basuh pinggan mangkuk. Yang kedua layan budak-budak. Yang bongsu layan anak-anak kecil.
  7. Isteri aku layan semua suri rumah dan anak dara. Makanan kosong segera diganti. Makanan habis ditambah lagi.
  8. Aku selalu berada di halaman rumah. Borak tentang golf dan hal-hal surau. Kemudian buat penggiliran rumah terbuka untuk seminggu. 
  9. Kat taman aku mudah. Buat cadangan semua terus setuju. Maka beraturlah jadual untuk rumah terbuka di taman sahaja. Sehingga akhir Syawal ada lebih 50 rumah terbuka.
  10. Jam 12 baru selesai. Sekolah rendah aku bagi duit raya RM2 je. Sekolah menengah RM10. Anak kedua aku yang serahkan kepada semua budak-budak tu. Malam esok saudara mara datang pula. Malam lusa anak murid isteri aku. Akhir sekali, rakan-rakan sekolah anak aku. Bajet kena jaga.
Bersambung.....

No comments: