Search This Blog

Tuesday, December 3, 2013

PENGURUSAN EKONOMI NEGARA 2


  1. Saya ingin menyentuh tentang kesan ekonomi USA. Hutang luar USA adalah antara hutang luar terbesar. Mencecah hanpir 1000 trillion dollar USA. Hutang ini semakin meningkat dan meningkat.
  2. USA terkenal sebagai negara maju yang sentiasa ingin menguasai dunia melalui media ekonominya.
  3. Kekuatan ekonomi USA adalah berdasarkan pertumbuhan sektor hartanah yang pesat. Pertumbuhan sektor ini menyumbang secara langsung kepada pertumbuhan ekonomi negara.
  4. Pertumbuhan sektor hartanah sangat bergantung kepada kemampuan institusi kewangan. Bank amat diperlukan dalam urusan jual-beli hartanah.
  5. Semakin meningkat penjualan, kadar hutang rakyat untuk mendapatkan hartanah semakin tinggi.
  6. Bank amat memerlukan modal tambahan. Akibatnya, bank akan menggadaikan semula perjanjian jual-beli di antara pembeli dan bank kepada bank luar. Dengan ini modal pusingan bank akan bertambah.
  7. Maka permintaan kepada hartanah akan meningkat. Peningkatan ini didorong oleh kuasa beli berdasarkan kemampuan bank memberi pinjaman.
  8. Permintaan yang meningkat ini akan menyebabkan permintaan hartanah menjadi tinggi. Nilai hartanah akan naik mendadak. 
  9. Kenaikkan nilai hartanah sebegini adalah berdasarkan spekulasi semata. Nilai sebenar hartanah adalah berdasarkan permintaan sebenar melalui kuasa beli yang sebenar bukannya melalui kuasa pembelian melalui hutang.
  10. Apabila, sektor lain lemah, maka hutang dengan bank menjadi beban negara. Bank perlu diselamatkan. Maka, kerajaan perlu membuat hutang luar untuk menyelamatkan bank. Rakyat dan negara akan menderita. Anda perhatikan, bunga-bunga pasaran hartanah seperti ini sudah terjadi di Malaysia....
ADIOSSSS

No comments: