Search This Blog

Wednesday, February 19, 2014

2014: KE MANA HALATUJU MELAYU 8


  1. Kadang-kadang Melayu kena ikut cara bangsa lain berfikir. Melayu kena kaji asas pemikiran bangsa lain. 
  2. Kalau kita perhatikan hanya dengan cara parkir kereta, kita akan dapati ada satu bangsa di Malaysia yang sangat gemar parkir kereta sesuka hati.
  3. Kalau dilihat dari jenama dan kapisiti kereta tersebut, mustahil bangsa tersebut tidak mempunyai akan yang normal untuk berfikir menurut lunas undang-undang.
  4. Tapi kalau disusuri cara bangsa ini parkir kereta, nampak sangat golongan ini tidak pernah menggunakan akal ketika parkir kereta.
  5. Kalau dihayati secara mendapat, sebenarnya ada rahsia dan mesej yang hendak disampaikan.
  6. Apakah mesej itu? Kereta akan diparkir sesuka hati walaupun ada ruang lot parkir yang masih kosong. Bukan kereta cikai, namun kereta yang 80% adalah berjenama mewah.
  7. Bukankah bangsa ini yang selalu beriadah dan bersukan. Mustahil bangsa ini tidak mampu berjalan 10m untuk ke sesuatu destinasi.
  8. Pada saya itu adalah lambang mereka berkuasa. Lambang mereka sebenarnya mampu mencabar undang-undang negara sesuka hati.
  9. Dan mereka sebenarnya benar-benar telah berjaya. Penguatkuasa sama ada Polis mahupun Majlis Perbandaran amat-amat jarang berani mengambil sebarang tindakan. Ini adalah lambang, mereka berada lebih tinggi daripada undang-undang yang melibatkan dua organisasi tersebut.
  10. Ini lah asas berfikir yang perlu kita baca. Parkir kereta sahaja mampu melambangkang kekuasaan dan darjat bangsa kita. Cuba kita fikirkan....
Bersambung.....

No comments: