Search This Blog

Sunday, March 30, 2014

KEPIMPINAN DALAM ORGANISASI


  1. Kepimpinan adalah satu magis yang datangnya tanpa disedari. Namun, ketua yang tidak mempunyai nilai kepimpinan yang tinggi akan terus disedari kehadirannya dalam organisasi.
  2. Kepimpinan adalah kekuatan pengaruh seseorang ketua untuk keseluruhan anggota dalam organisasi tersebut mampu bekerja tanpa sebarang paksaan.
  3. Ketua dan pemimpin adalah dua perkara yang sama namun mempunyai maksud yang sangat berbeza. Seorang ketua selalunya tidak mampu menjadi pemimpin yang baik. Namun, seorang pemimpin akan menjadi ketua yang cemerlang.
  4. Ketua selalunya menggerakkan organisasi dengan kuasa dan fungsinya. Organisasi yang digerakkan ini akan bergerak longlai dengan bala tentera yang separa sedar.
  5. Semakin banyak kuasa dan fungsi yang digunakan, sasaran organisasi akan semakin tersasar. 
  6. Kecacatan organisasi akan bermula dengan berlaku beberapa pepecahan dalaman secara kecil-kecilan. Kemuadian pepecahan ini akan merebak sedikit-demi sedikit.
  7. Apabila keadaan ini berlaku, jelaslah setiap unit kecil dalam organisasi ini akan bergerak secara SILO. Setiap unit akan mula menjaga kepentingan masing-masing.
  8. Kesalahan akan mula dibiaskan kepada unit lain dalam organisasi. Akan wujud sikap bias-membias kesalahan sehingga hampir semua unit kecil akan melakukan kesalahan yang sama.
  9. Sub-sub pemimpin dalam organisasi pula mula takut akan tanggungjawab. Lari dari membuat keputusan, dan seterusnya prestasi organisasi menjadi amat perlahan.
  10. Krisis ini akan terus membiak dan berkembang. Sehingga satu ketika, prestasi dan produktiviti organisasi menjadi statik tanpa mengira jenis dan saiz organisasi.
Bersambung....

No comments: