Search This Blog

Wednesday, June 17, 2015

POLYTIKUS BERKOPIAH USANG 2

“Lu sana pigi. Cepat la. Wa manyak sibuk maa.” Teriak Lim King Day. Mohd Sabar terlari ke sana. Berlari ke sini. Kejap duduk dan kejap berdiri.

“Hoi Mat, Lu sana duduk la. Lu faham ka ini sin maa.” Teriak Lim King Day.
“Ingat haa, ini sin dalam itu sulau. Lu kasi celamah kaw-kaw punya. Lu guna itu ayat Kurlaan. Kasi yang kata sana halam. Sini halam. Kasi tunjuk sama lakyat yang ini kelajaan manyak mikin benda halam.” Jelas Lim King Day.

Mohd Sabar diam. Dibeleknya beberapa buah buku. Mohd Sabar bukanya faham Bahasa Arab. Jadi dia hanya baca buku terjemahan. Kalau yang Bahasa Arab pun Mohd Sahar akan minta Mat Jusuh tulis dalam rumi. Kemudian Mohd Sabar akan hafal.
“Hoi Jr mana itu papan?” Tengking Lim King Day kepada anaknya. Dia telah mengajar terlalu banyak kepada anaknya. Anaknya masih lagi bebal. Masih lagi takut bini. Semuanya memerlukan kebenaran Lilian Vie.

“Ala la Pa. Ini papan.” Jawab Lim King Day Jr.
“Lu sudah tulis ka..” Soal Lim King Day. Anaknya hanya mengangguk.
“Ok..semua ledi.” Arah Lim King Day.
“Itu ekstela semua masuk kandang maa. Apa lu mikin sana duduk. Masuk kandang maa.” Jerit Lim King Day. Berlari semua pelakon tambahan masuk ke dalam studio yang dibuat menyerupai sebuah dewan surau. Ada meja ceramah. Ada mikrofon. Ada sejadah. Ada segala-galanya sama macam apa yang ada dalam sebuah surau sebenar.

“Mat, ingat tau, Lu jadi Ustaz Sohor. Lu duduk sana kelusi. Ledi. Bila wa kata eksen Lu kasi celamah kaw-kaw punya.” Arah Lim King Day.
“Kemela ledi. Sound ledi. Mat lu ledi…” Teriak Lim King Day
“Sin wan, tek wan.” Teriak Lim King Day Jr. Serentak dengan itu tangannya penyentak papan. Perepap bunyi papan tersebut.
“Action.” Teriak Lim King Day.
“Assalamualikum………..Alllah……Wastai…….” Panjang berjela Mohd Sahar Sabar memulakan ceramahnya. Hamper 5 minit belum lagi selesai.
“Cut.” Teriak Lim King Day.

“Itu mula-mula panjang-panjang apa mikin maa. Lu ingat ini filem wa mikin free ka. Lu kasi salam sudah maa. Lain kasi hantam saja maa.” Berleter Lim King Day macam orang hilang sabra dengan Mohd Sabar.
“Sin wan, take two” Teriak Lim King Day Jr. Serentak dengan itu ayahnya pun menyahut dengan perkataan ACTION.


Bersambung……

No comments: