Search This Blog

Thursday, September 24, 2015

LEADER Vs HERO 5


  1. Kita sering keliru apakah yang perlu dimiliki oleh seorang leader. Untuk memudahkan pembacaan anda semua, saya akan menggarap siri ini dengan cara yang paling simple, supaya anda dapat membezakan tiga elemen yang sering mengelirukan seorang leader.
  2. Yang pertama adalah supporter. Apakah leader memerlukan golongan ini? Jawapannya tidak. Pemimpin sebenarnya tidak langsung memerlukan seorang yang sering menyokong segala pandangan dan tindakannya.
  3. Golongan ini hanya diperlukan oleh kumpulan yang lemah. Pertambahan golongan ini akan membuatkan daya kepimpinan sesebuah organisasi menjadi statik.
  4. Percambahan idea akan terbantut dengan bertambahnya golongan penyokong ini. Nilai keikhlasan akan terhakis. Titik paling kritikal adalah pengaruh organisasi akan berkurang dan seterusnya organisasi akan mati.
  5. Ringkasnya golongan supporter hanya diperlukan oleh orang yang lemah. Keperluan ini hanya bersifat sementara.
  6. Yang kedua adalah peminat. Kepantangan seorang pemimpin adalah kepada golongan peminat. Peminat akan membuatkan pemimpin hilang arah tuju. Perancangan akan menjadi lemah dan lebih bersifat syok sendiri.
  7. Peminat hanya diperlukan oleh golongan hero sesuai dengan perjuangan hero yang bersifat sementara. Peminat selalunya tidak pernah bertanya, sebaliknya meniru semua tingkah laku hero pujaan mereka.
  8. Yang ketika adalah pengikut. Pengikut pula mempunyai takrifannya yang tersendiri. Pengikut mempunyai daya fikir sendiri. Malah pengikut terbaik adalah pemimpin pada masa akan datang.
  9. Seorang leader memerlukan sekumpulan pengikut. Pengikut akan bersama-sama pemimpin dalam menjana idea untuk membangunkan organisasi. Dalam kontek ini, pemimpin dan pengikut mempunyai aliran pemikiran yang hampir sama.
  10. Maka, fokus utama seorang pemimpin adalah untuk merintis jalan kepada semua orang di bawah kendaliannya menjadi pengikut. Dalam erti kata lain, pemimpin akan sentiasa mencari penggantinya untuk masa akan datang. Ciri-ciri dalam pembentukan ini akan saya tulis dalam siri akan datang.

No comments: