Search This Blog

Wednesday, June 10, 2020

APA ITU KERAJAAN 2?

1. Kerajaan secara umumnya terbahagi kepada 3 bentuk. Pertama adalah kerajaan beraja. Dalam kerajaan beraja, raja akan mengetui jentera kerajaan dalam membentuk kerajaan dan mnelaksanakan dasar-dasar kerajaan. Kalau kita melihat beberapa contoh negara beraja, rakyatnya hidup dengan makmur dan adakalanya mewah. Kita boleh melihat kerajaan Brunai dan Nagara-negara Arab.
2. Keduanya adalah kerajaan komunis. Dalam kerajaan ini kepimpinan utama negara datangnya dari satu badan senat yang akan memilih pemimpin agung. Kemudia barisan kabinet dibentuk untuk membuat polisi dan melaksanakan polisi. Kalau kita lihat, banyak negara komunis hari ini menguasai dunia secara diam. Ini kerana, polisi yang dibuat mudah untuk dilaksanakan. China dan Korea Utara contohnya, kedua-dua negara ini ketika ini sedang mengusai dunia melalui ekonomi (China) dan teknologi nuklear (Korea Utara).
3. Paling banyak dalam dunia adalah negara demokrasi. Dalam negara demokrasi proses memilih pemimpin akan menjadi lebih sukar daripada proses memimpin itu sendiri. Proses pemilihan pemimpin akan berlaku melalui beberapa proses, dari peringkat kepartian daerah sehingga ke parti pusat. Kemudian setiap parti akan memilih calon untuk dipilih oleh rakyat. Pemilihan rakyat inilah yang dikenali segala pilihanraya.
4. Ketika proses pilihanraya, diadakan kempen. Bagi negara maju diadakan debat dan beberapa peringkat pilihanraya. USA contohnya mengadakan pilihanraya presiden, senat dan kerajaan tempatan. Pilihanraya hanya proses untuk memilih pemimpin dan bukannya proses untuk menentukan dasar negara. Maka ketika kempen calon yang hendak dipilih akan membuat pelbagai penawaran polisi kepada rakyat.
5. Dalam penawaran polisi ini, calon akan mengambilkira kemampuan negara melalui 2 perkara yang rakyat sedia serahkan kepada kerajaan. Pertama adalah kebebasan individu dan kedua adalah peratusan pendapatan atau cukai. Semakin banyak yang ditawarkan dalam bentuk material, semakin banyak rakyat perlu korbankan pendapatan. Semakin banyak yang ditawarkan dalam bentuk bukan material, semakin banyak rakyat perlu serahkan hak kebebasan diri.
6. Kalau kita perhatikan perbezaan antara India dan China kita akan nampak dengan jelas apakah perbezaan di antara komunis dan demokrasi. Kedua-dua negara inimempunyai bilangan penduduk yang padat. China boleh bangun dalam bidang ekonomi dalam tempoh masa yang singkat dan India kekal dengan tahap ekonomi yang sama selama bertahun-tahun.
7. Saya tidak maksudnya yang kerajaan komunis itu bagus. Sebaliknya saya mahu jelaskan, apa jua kerajaan, polisi itu yang menjadi tunjang pembangunan negara dan rakyat. Rakyat perlu faham apa yang ditawarkan adalah menuntut pengorbanan dari rakyat sendiri.
8. Dalam masa yang sama, rakyat perlu bebas dari sebarang pergantungan subsidi. Keterikatan subsidi yang mendesak akan menjadikan negara tersebut lemah longlai. Venezuela adalah contoh yang paling ketara.
Bersambung......

No comments: