Search This Blog

Wednesday, May 11, 2011

KEMPEN POLITIK KEDAI KOPI IV


  1. Lapan Mei 2011 tempoh hari aku berkursus Pengurusan Jenazah di Surau tempat aku. Sambutan amat menggalakkan. Adalah dalam 50 orang peserta. Yang bagusnya semua peserta begitu komited dalam kursus tersebut. Baik semasa dengar ceramah, mahupun semasa praktikal memandikan dan mengkafankan. Rata-rata yang datang muka yang sama. Yang lain...macam biasa....fardu kifayah....kami buat, geng diaorang tak payah.

  2. Kursus tu bermula dengan ceramah di ambang maut. Ceramah bagus....aku bagi 97%. Cara ustaz tu terangkan adab orang sakit, adab melawat orang sakit, adab ketika melawat orang nazak, dan penerangan mengenai malaikat maut. Aku bagi A+. Ustaz tu pun bukan orang lain, dari surau taman sebelah jer...

  3. Yang tak bagusnya, ustaz tu selitkan sedikit politik dalam ceramah dia. Ustaz tu macam nak bela Anwar jer. Antara kata-kata ustaz tu adalah....kita kena jaga aib mayat. Ni tak. Kita jaja video sex orang. Macam lah kita tu baik sangat. Sebab tu lah, ada ayat yang mengatakan...orang munafik akan menjadikan sumpah sebagai tembok mereka.

  4. Aku biasa sahaja. Aku ingat nak tanya soalan. Sebab apa masa ada video sex Khairy dalam blog Cikgubard dulu www.antikhairy.blogspot.com tak ada seorang ustaz pun yang bela Khairy. Masa Najib dituduh berkhalwat dengan Ziana dan ada kena-mengena dengan kes altantuya....semua ustaz dok gelak semacam...dok jaja sana-sini. Bila kena kat geng sendiri, satu kitab cari ayat....kena sikit-sikit pun jadilah....Pirahhhhhhh Ustaz......

  5. Selalunya pengerusi surau aku akan melenting bila orang cakap politik dalam kawasan surau. Aku tengok bila kat ustaz tu dia cool jer. Aku pun tak tau.....agaknya zaman sekarang pendirian orang macam lalang kot. Susah sungguh nak cari orang yang berpendirian kukuh....

  6. Masa ni aku teringat Pak Tam Mahmud, Imam masjid kampung aku. Dia kata, "Nal, ustaz la ni tak berapa boleh pakai. Depa pun sama makan gaji macam hang. Malah kalau hang pi jumpa depa, depa dok pandang hang atas-bawah. Silap-silap baru nak tanya hang terus kena tengking. Pak Tam lagi hormat orang macam hang dari ustaz." Tu kata salah seorang Pak Cik kat kampung aku. Dia orang PAS dari dulu lagi. Tapi dia tak pernah sokong orang membabi buta. Malah Pak Tam pernah kata, " Orang yang sokong membabi buta ni, sama macam babi buta!"

  7. Aku kadang-kadang teringat Pak Aji Ahmad, peraih terulung kat kampung aku. Pak Aji ni selalu berkata, " Nal, Pak Aji ni meniaga ikut cara Cina. Tapi Pak Aji tak pernah sokong Cina. Banyak kawan-kawan Pak Aji orang Cina. Tapi semua sahabat dan sedara Pak Aji orang Melayu." Pak Aji ni pun orang PAS. Malah rumah dan kedai dia sentiasa ada bendera PAS. Bagusnya Pak Aji ni tak pernah hentam UMNO. Malah kalau ada kenduri kendara Pak Aji ni mesti bagi beras, gula, dan macam-macam lagi sekalipun kat orang UMNO. Sayangnya Pak Aji Ahmad dah meninggal. Al-Fatihah buat Pak Aji Ahmad.

  8. Last sekali dalam siri IV ini aku nak cakap. Aku dah tengok video anwar tu. Aku pun pernah kerja dengan Anwar dari 1996 hingga Anwar kena pecat. Aku pun suka dengar ceramah dan ucapan Anwar. Tapi hingga hari ini, aku tak pernah nampak Anwar sebagai seorang yang bijak.....yang aku nampak ANWAR HANYA MAMANDAI-MANDAI GUNA AYAT-AYAT QURAN TERTENTU UNTUK KEPENTINGAN DIRINYA. Kalau semua pembaca nak tahu, orang Yahudi dah lama guna taktik sama macam ni untuk menguasai dunia. Fikir-fikirkanlah.

No comments: