Search This Blog

Tuesday, August 2, 2011

MUALLAF YANG BERPUASA 2



  1. Aku sebenarnya teruja untuk berpuasa. Maklumlah ini adalah kali pertama. Dulu sebelum memeluk Islam aku hairan kenapa orang sanggup berlapar kerana agama mereka. Bodoh betul aku rasa.


  2. Pada aku puasa tak sama dengan solat. Solat aku rasa mudah. Lagipun, solat boleh berjemaah. Hanya mengikut imam. Puasa lain, tak boleh berjemaah. Puasa adalah ibadah individu. Kalau tak buat kira hutang yang berganda mengikut tahun. Jadi aku mesti berpuasa walaupun aku baru sebulan memeluk Islam.


  3. Petang itu waktu tengok anak bulan, aku awal-awal lagi dah tunggu pengumuman depan TV. Sekejap TV1, sekejap TV3, sekejap AWANI. Akhirnya jam 8.31 malam, Pemegang Mohor Besar Raja-raja pun mengumumkan esok adalah hari pertama puasa.


  4. Debaran aku makin terasa. Antara yakin dan tidak yakin...mampukah aku mengharungi ramadhan pertamaku ini. Aku ke surau untuk Solat Isyak. Ramainya jemaah.


  5. Rupanya malam ini adalah malam pertama Solat Terawih. Patutlah ramai orang kat surau. Ada jamuan pulak tu. Nasi ayam yang paling popular kat daerah aku ini. Nasi ayam hainan. Aku rasa mesti tauke kedai nasi ayam tu yang bersedekah.


  6. Mula-mula solat Isyak. Zikir dan doa. Lepas tu bilal berselawat. Terus sambung dengan solat sunat terawih. Aku tanyakan orang sebelah niat solat sunat terawih. Alhamdullillah, mudah sahaja dan Allah bukakan hati dan minda aku untuk terus hafal bacaan niat tersebut.


  7. Rakaat demi rakaat, maka 8 rakaat pun habis. Imam sambung dengan solat sunat witir. Dua rakaat dan satu rakaat. Sekali lagi aku tanya orang sebelah niat sunat witir. Nasib baik, hamba Allah tu ajarkan aku kedua-dua niat witir.


  8. Habis sahaja solat witir, ada majlis tahlil ringkas. Dalam 7 minit dah selesai. Lapas tu Pak Imam terus baca bismillah dan niat puasa. Aku terus ikut. Lega rasa tak perlu niat lagi. Aku pulak bukan mahir sangat bab niat-niat ni. Lepas tu jamuah moreh. Nasi ayam hainan..sedap giler. Tambah pulak aku belum lagi makan malam.


  9. Aku ingat tak perlu lagi bersahur sebab moreh tu dah kira bersahur. Pak Imam kata bukan. Nak sahur kena tidur dulu. Kemudian bangun dan makan sebelum waktu imsak. Aku pun balik rumah dan tidur.


  10. Bersambung....

No comments: