Search This Blog

Wednesday, December 21, 2011

JOURNAL CINTA KEDUA - Episod 6

18 November 2010
Lepas waktu pejabat dua hari lalu aku dan Azira kembali mencari masa untuk bersama. Kami mula bicara soal hati. Kalau bukan kerana imanku, pasti aku dan Azira telah melakukan sesuatu yang dahsyat. Namun pada aku, sehebat manapun cintaku pada Azira tidak mungkin dapat mengatasi cintaku pada agamaku. Sekuat mana pun undang-undang mengawal diriku tidak akan lebih hebat daripada imanku mengawal diriku.
Hari itu dari suasana yang gembira, Azira tiba-tiba sebab. Puncanya mudah. Bila Azira tanya apakah aku betul-betul serius mahu mengambilnya sebagai isteri. Aku memang yakin, aku seolah nampak, Azira akan menjadi isteriku pada 21.12.2011. Aku cakap tarikh itu. Azira jadi terpaku. Kemudian dia diam…perlahan air matanya mengalir.
“Kenapa U nangis?” Aku bertanya. Apakah aku melukakan hatinya.
“I rasa sangat bersalah pada suami I, anak-anak I dan semua orang yang I sayang selama ini.” Jawab Azira perlahan.
“Tiba-tiba I teringat mimpi ibu mertua I ketika dia di Mekah.” Azira sambung dengan perlahan. Aku diam. Aku perhatikan wajah ayu yang sedang menangis di depanku. Aku juga rasa bersalah. Tapi aku sendiri tidak tahu, rasa bersalah itu untuk siapa.
“ Ibu mertua I pernah mimpi I tinggalkan suami dan anak-anak I di Mekah.” Azira bersuara antara berbisik. Tapi aku jelas mendengarnya. Mungkin kerana aku memandang tepat ke gerak bibirnya.
“Now, I can relate that dream after I meet U.” Azira teruskan kerisauannya.
Aku hanya diam. Tak kan aku nak peluk dia untuk tenangkan dia. Itu bukan aku. Aku diam kerana aku berfikir. Aku berfikir apa yang hendak aku katakan.
“Jangan risau Azira, I tak akan buat U tinggalkan suami U. Apalagi anak-anak U. Tapi andainya jodoh U dengan dia tiada, I akan segera ambil U sebagai isteri I. Selebihnya I hanya mampu tunggu” Aku cakap selari dengan jiwa dan hati aku cakap.
Kemudian kami sama-sama diam. Aku hantar Azira ke keretanya. Sampai di keretanya Azira masih diam. Aku juga diam. Kamudian Azira berlalu. Aku memandu pulang ke rumahku. Baru masuk ke lebuhraya Azira hantar SMS ke telefonku. SMS Azira berbunyi begini.
“I dan buat keputusan. I tak akan tinggalkan husband and anak-anak I. I rela korbankan perasaan I demi suami dan anak-anak I. Kalau U betul-betul sayangkan I, betul-betul cintakan I, support I dan bantu I untuk jadi kuat menghadapi semua ini.”
Aku hanya jawab ringkas…. “I follow.” Kemudian aku terus memandu dengan rasa yang amat berkecamuk.
Malam itu bila rindu aku memuncak pada Azira aku terus SMS. Lapan kali aku SMS. Tidak satu pun SMS aku dibalas oleh Azira. Aku jadi amat sukar untuk terlena. Isteriku pula nyenak tidur disebelahku. Kadang-kadang dia berpusing kepadaku dan terus memeluk aku sekuatnya. Aku pun terus terlena dalam dua pelukan. Pelukan hangat isteriku dan pelukan rindu syahdu pada Azira.
Paginya ketika aku ke pejabat Azira serahkan satu surat. Kandungan surat Azira berbunyi:
“First of all, U jangan la ketawakan I kerana memilih cara yang konservatif untuk menyuarakan isi hati….tapi hati I memilih jalan ini…U pun mesti dah lama tak dapat surat cinta kan? So nikmatilah surat cinta di era millennium ini….” Kemudian Azira menulis di perenggan kedua.
“Sebenarnya I Cuma nak kongsi perspektif apa yang berlaku kepada kita…secara jujur I mengaku sebelum U hadir dalam hidup I, I rasa hidup I begitu ideal dan sempurna…I bangga dengan apa yang I ada, husband, anak-anak, dan segalannya….I sentiasa bersyukur. Tapi mungkin lumrah alam….ini mungkin ujian untuk menilai tahap sebenar keimanan I…..baru I tahu rupanya iman I masih rapuh.”
Di perenggan berikutnya Azira menulis…
“Di saat U hadir dalam hidup I, tiba-tiba kesempurnaan yang I rasakan selama ini tidak lagi menjadi sempurna. I tak sangka cinta boleh lagi hadir di saat I menjadi isteri orang. Mulanya I cuba melawan perasaan I, I lawan sepenuh hati….rupanya semakin I lawan I semakin rindu pada U. I mengaku I memang telah jatuh hati kepada U. I tak kisah untuk menjadi isteri U walaupun isteri kedua. Tapi bila I sedar, I sebenarnya tak boleh menjadi isteri U, I buntu…dan buntu.”
Surat itu amat panjang. Namun perenggan terakhir yang Azira tulis membuatkan aku rasakan yang aku bukanlah seorang lelaki tidak berguna. Azira tulis begini…..
“U nak tau kenapa I terpikat? U adalah satu-satunya lelaki yang hanya bicara soal cinta, hati dan perasaan tanpa menyulam nafsu. Malah I kagum, U yang nampak macam manusia paling jahat yang pernah I kenal, rupanya jauh mulia memelihara iman U. Kerana itu I keliru. I seperti mahu kedua-duanya. I mahu U. I juga mahu suami I. Tolong I….” Di situ Azira berhenti.
Aku jawab melalui SMS…”If U need me U know how to find me….” Kami sebaliknya menjadi semakin rapat. Jiwa dan perasaan kami sebenarnya telah menjadi satu. Jasadnya kami terpisah, tapi jiwa dan kami adalah satu.

30 November 2010

Bersambung.........

No comments: