Search This Blog

Wednesday, December 28, 2011

Journal Cinta Kedua - Episod 9


Sampai sahaja di tempat yang dijanjikan aku nampak Azira memakai jeans dan T-shirt. Itulah kali pertama aku melihat Azira berpakaian sebegitu. Aku hon. Aku mahu Azira tahu aku sudah sampai. Aku lihat Azira bangun. Bergerak. Dan datang ke arah keretaku. Aku memberhentikan keretaku. Azira terus buka pintu dan masuk. Aku jadi hairan. Amat jarang sekali aku membiarkan wanita masuk ke dalam keretaku tanpa aku buka pintu kereta. Walaupun aku sedar seandainya wanita itu wanita Melayu, mereka pasti segera membuka sendiri pintu kereta.
                Aku diam. Azira juga diam. Aku terus memecut. Aku sendiri tidak pasti ke mana. Azira juga diam. Dia tunduk dan hanya memandang ke lantai keretaku. Aku jadi hairan, apakah ada yang tidak kena dengan aku. Atau Azira. Atau keretaku. Atau suaminya. Atau apa sahaja.
                “Angel, U dah makan?” Aku mula bicara walau aku rasa itu satu soalan yang bodoh. Azira diam. Dia memandang padaku. Aku sedang memandu, mana mungkin aku balas kembali pandangan itu.Jika aku membalas pandangannya, maka aku akan menjadi bertambah bodoh.
                “Kita nak pergi mana ni?” Aku bertanya lagi.
                “Mana-mana pun boleh.” Azira jawab. Aku paling tidak suka jawapan mana-mana. Jawapan sebegitu akan membuatkan aku terpaksa membuat keputusan dalam masa yang singkat. Dan aku amat tahu, dalam masa yang singkat, keputusan yang bakal dibuat pasti tidak tepat.
                “Kedai mamak boleh.” Itu aku bukan tanya sebenarnya, tapi aku mengemukakan cadangan muktamad. Aku juga belum bersarapan. Aku juga paling gemar bersarapan di kedai mamak pada hujung minggu.
                “Angel…what is the important matter?” Aku tanya. Azira memandang aku. Dia senyum. Senyuman yang amat manis. Senyuman itulah yang membuatkan aku semakin rindu. Aku tak tahu bagaimana nak gambarkan manisnya senyuman tersebut. Aku juga perasan, ada satu jerawat di bawah bibir kiri Azira. Dengan jerawat itu, Azira jadi bertambah manis.
                “Tak adalah penting sangat.” Jawab Azira. Aku terus mendengar.
                “I marah dengan diri I. U sentiasa ada dalam otak I. I cukup benci bila jadi begini. Tadi ketika I mandikan anak I pun I ingatkan U.” Jawab Azira. Aku langsung tak faham. Apa yang Azira cuba katakan menjadi persoalan yang amat sukar padaku.
                “I rindu U. I benci U. Benci dan rindu itu datang silih berganti.” Tambah Azira.
                “So…” Itu sahaja yang aku mampu tanya. So. Hanya So.Tapi hati aku gembira. Aku juga rindu pada Azira. Alangkah bodohnya jika aku hanya yang merindu sedang Azira tidak tahu. Bila kami sama-sama merindu....hati aku berbunga kembali.
                “Kadang-kadang I rasa I nak U mati. U pada I adalah orang yang merampas kebahagiaan I dengan suami I dan anak-anak I.” Tambah Azira. Aku sedikitpun tidak terkejut. Mati pada aku adalah perkara biasa. Orang yang hebat tidak akan mati secara total. Tuah, Jebat, Tunku, Ngah Ibrahim, semua dah mati tapi masih disebut hingga kini.Sedangkan ada yang masih hidup, masih bernyawa...dah nampak macam dah mati. Jadi pada aku, mati hanya satu permulaan ke dunia lain. 
                Aku tahu aku adalah lelaki tak berguna. Tetapi, bagaimana sekalipun aku tidak berguna, aku tidak akan menjadi perampas isteri orang. Aku sanggup tunggu. Sampai bila-bila. Kalau bukan dengan Azira, aku tidak akan jatuh cinta lagi. Cukuplah dua kali….begitu menyiksakan.Jika Azira masih menjadi isteri orang...aku tunggu, tunggu, tunggu, dan tunggu serta tunggu. Kalau ditanya sampai bila...aku akan jawab sampai bila-bila.
                “Macamana U nak buat I mati?” Aku tanya Azira secara berseloroh.Kadang-kadang lawak bodoh mampu mengubah suasana. Malah orang yang selalu buat lawak bodoh, adalah orang yang amat bijak. Orang bodoh jika buat lawak....pasti kita rasa macam nak ludah.
                “Racun, pisau….ilmu hitam.” Aku beri cadangan. Azira diam. Diam. Aku tunggu. Azira diam. Aku tunggu lagi. Azira diam lagi.Nampak macam lawak bodoh aku tak menjadi kali ini,
                “I tak nak U mati…I hanya nak U mati dalam jiwa dan fikiran I.” Jawab Azira. Aku tahu, lama Azira mencari kata-kata untuk membentuk ayat tersebut.Kalau Azira nak aku mati dalam jiwanya...aku tak tahu bagaimana....aku sendiri pun sentiasa mahu singgah dalam jiwa dan rasa Azira.

Kami bersarapan. Bercakap kembali. Aku keliru. Azira keliru. Kami terus keliru. Dan terus keliru. Akhirnya kami habiskan dua jam bersama. Aku hantar Azira ke tempat aku ambil Azira tadi dan terus memecut kereta untuk berjumpa isteriku. Aku tiba, bila cerita yang isteri dan anak-anakku tonton telah separuh berlaku.
                “Semuanya ok?” tanya isteriku. Aku diam. Aku meletakkan tangan atas bahu isteriku. Kupicit bahu kanannya dan kucium pipi kirinya.

No comments: