Search This Blog

Thursday, December 8, 2011

SBPA - KEKALUTAN ICT SEKTOR AWAM


  1. Rabu, bila KPPA membuat sidang akhbar mengenai SBPA. Bebarapa website agensi mengalami gangguan capaian kerana hit yang berlebihan.

  2. Ramai yang merayau-rayau dalam Pekeliling SBPA tersebut untuk mencari Jadual Gaji Sebaris SBPA. Ada yang bertindak ekstrem dengan meredah website agensi tertentu khususnya JPA.

  3. Ini mengakibatkan website JPA tergendala hampir 3 jam. Keadaan ini mengakibatkan pelanggan JPA yang bukan penjawat awam berasa gusar.

  4. Ini menunjukkan penjawat awam begitu teruja untuk mengetahui jumlah kenaikkan gaji yang bakal diterima. Penjawat awam bukannya ingin tahu sangat dengan SBPA.

  5. Kalau mengikut KPPA, SBPA lebih memfokuskan kepada 'exit policy'. Polisi ini pula tidak akan mengainaya penjawat awam.

  6. Sebagai contoh, penjawat awam yang telah berkhudmat selama 20 tahun. Pada tahun ke-21 beliau ditamatkan perkhidmatan atas kesalahan tatatertib. Dalam SSM semua kelayakan beliau hilang. Dalam SBPA, kelayakan beliau seperti ganjaran, 'golden hand-sake' dan pencen (selepas 55 tahun) masih akan diterima dengan mengambilkira 20 tahun perkhidmatan beliau. Bagus tak?

  7. Contoh kedua adalah keluar masuk perkhidmatan awam. Ada kalanya kita ada masalah dalam organisasi kerana 'boss yang tidak betul'. Dalam SSM kita kena minta tukar dan selalunya tak dapat. Dalam SBPA kita boleh keluar perkhidmatan awam dan menyertai swasta, kemudian balik ke perkhidmatan awam bila 'boss' tadi pencen atau mati. Perkhidmatan kita disambung dan tidak putus untuk pengiraan kaedah persaraan. Best kan????

  8. Gaji pula, dalam SSM dah banyak dah. Tapi dalam SBPA lagi banyak. Gaji akhir, contoh: DG1-1, T20, RM6220, DG1-6,T15, RM11505, N5-1, T20, RM2390. Gaji akhir, pendek kata kalau ada ijazah dan bagus bekerja, tak perlu jadi JUSA pun boleh cecah lima angka. Wow...pakcik kayo....

  9. Jom kita kira berapa tahun boleh dapat gaji lima angka tu. 20 tahun di 1-1, masuk T14 di gred 1-2. 4 tahun di gred 1-2, masuk T12 di gred 1-4. 6 tahun di gred 1-4, masuk T13 di gred 1-5. 4 tahun di gred 1-5, masuk T10 di gred 1-6. Kita perlu lima tahun untuk gaji maksimum di gred 1-6. Berapa tahun tu, 20+4+6+4+5= 39 tahun.

  10. Apa 39 tahun tahun!!!!!!!! 60-39 = 21. Ertinya kita kena ada ijazah pertama pada usia 20 tahun, dan masuk kerajaan pada usia 21 tahun. Lawak kan........tu pendapat saya. Kalau setuju isi komen di bawah.......kalau anda penjawat awam....tolong ingat sikit...tuan-tuan tu buat dasar.....bukan buat lawak....nak buat lawak masuklah Maharaja Lawak Mega. Adios

No comments: