Search This Blog

Monday, February 27, 2012

CABARAN DEBAT KETUA PEMBANGKANG


  1. Bila saya membaca cabaran debat di antara ketua pembangkang kepada Perdana Menteri, saya rasa terpanggil untuk memberi komen dalam blog saya ini.
  2. Pada saya debat bukanlah satu cara yang paling tepat untuk menyelesaikan masalah. Sebaliknya debat hanya mampu menjadi satu medan untuk menunjukkan kehandalan di kalangan golongan yang tidak matang.
  3. Kalau kita perhatikan, debat hanya popular di kalangan pelajar sekolah menengah. Di peringkat universiti, debat hanya digemari oleh mahasiswa yang tidak aktif dalam sukan. Kebanyakkannya, bukan semua. Namun, jika nilai yang banyak itu menolak nilai yang bukan semua itu, nilai akhir secara peratusan akan menjadi 100%.
  4. Debat sebenarnya tidak pernah melahirkan kebenaran. Lantaran itu, debat sentiasa memerlukan panel hakim. Golongan hakim ini sebenarnya bukan menilai kebenaran hujah, sebaliknya menilai kehebatan sesaorang pendebat memutarbelitkan fakta.
  5. Jika diukur dari para 4 di atas, jelas sekali tidak ada individu yang mampu mengalahkan ketua pembangkang. Bukan kerana kebenaran fakta, tetapi kerana kepakaran beliau memutarbelitkan fakta.
  6. Justeru, untuk mengalahkan seorang 'putar alam', kita juga memerlukan seorang 'putar alam'. Tindakan PM menolak cabaran ini jelas sekali menunjukkan bahawa PM yang kita kasihi BUKAN SEORANG 'PUTAR ALAM'.
  7. Sebenarnya untuk berdebat dengan ketua pembangkang amat mudah. Saya sendiri berani menawarkan diri. Saya bukan seorang ahli politik. Bukan seorang anggota kabinet. Saya hanya seorang warganegara yang amat menyintai Malaysia. Amat sayang akan situasi Malaysia hari ini. Saya mahu apa yang ada di Malaysia terus dipertahan dan dipertingkatkan. 
  8. Saya juga amat yakin, hanya orang yang bernama Najib Abdul Razak yang mampu melaksana apa yang saya perlukan ini. Bukan dia. Bukan dia. BUKAN DIA......
  9. Maka, saya amat menyokong tindakan PM yang tidak melayan langsung cabaran debat ini. Hanya satu cara untuk membuat orang gila menjadi bangang. Jangan dilayan segala permintaan merapunya. Cuma bezanya bagi kes ini adalah jenis gila. Di sini gila yang dimaksudkan adalah gila nak ke Putrajaya. Bukan susahpun, pergi ke KL Central...ambil teksi...Putrajaya...pasti pemandu akan hantar...cakap sahaja kompleks mana.
  10. Tapi kalau gian sangat nak berdepat, saya cabar orang yang berkenaan jom debat dalam blog. Ada brannnn!!!!

No comments: