Search This Blog

Friday, March 2, 2012

CABARAN DEBAT KETUA PEMBANGKANG : KOMEN PEMBACA

Artikel lalu telah menarik perhatian pembaca dan telah dibaca sekurang-kurangnya 150 kali dalam masa sehari. Untuk menghargai pandangan pembaca, saya sertakan komen pembaca dan ulasan saya mengenai artikel tersebut. Saya merakamkan penghargaan kepada semua pembaca. Dalam blog ini semua pandangan anda diterima dan dihargai.



Pembaca :
Kenyataan Tuan di atas adalah berdasarkan pendirian tuan sebagai penyokong tegar umno.Tentulah lebih banyak bias & menyimpang jauh daripada bersifat objektif. Debat bukan untuk menilai siapa hebat berhujah tetapi untuk membetulkan fakta yg diselewengkan. PM dalam ucapan2 banyak menghentam & melemparkan tohmahan kpd pembangkang menerusi media kerajaan & sebaliknya dari pihak pembangkang. Ada baiknya debat diadakan supaya kedua-dua pihak membentangkan fakta & hujah masing2 supaya rakyat boleh membuat penilaian. Sy amat kagum dgn 2 MP BN, Kj & Datuk Saifuddin yg menyokong debat ini. Mungkin agaknya PM kita agak gementar bila disoal dengan soalan2 spt isu lembu dan kondo.

Kenytaaan tuan "Sebaliknya debat hanya mampu menjadi satu medan untuk menunjukkan kehandalan di kalangan golongan yang tidak matang" agaknya kalau dirujuk kpd debat calon2 presiden Amerika, agaknya semua presiden2 Amerika tu dari golongan tidak matang atau malas bersukan ler yer?
Dr. Zainal:
Saya amat gemar mendengar komen yang bersifat begini. Pertama, saya mampu melihat keadaan semasa melalui pendangan yang sudutnya berbeza. Kedua, saya suka sekali melihat persepsi orang Malaysia kepada pemimpin UMNO dan pemimpin pembangkang. Ketiga, pandangan begini telah mengiakan pendapat saya bahawa orang Melayu kini sudah mula malu menjadi Melayu lantas terus membenci pemimpin Melayu. 

Kalau kita perhatikan semua pemimpin USA, golongan ini memang pandai membelitkan fakta sehingga beberapa buah kerajaan Islam tumbang seperti di Iraq, Libya, Mesir, dan sebagainya. Apabila USA menggantikan dengan pemimpin baru, negara itu akan menjadi semakin terus. Itu maksudnya, mereka bijak memutarbelitkan fakta.
Pembaca:
Komen tuan pada perenggan kedua nampaknya agak tersasar daripada isu & persoalan yg cuba ditimbulkan. Sebenarnya tuan merujuk kepada dasar2 luar yg diamalkan oleh USA ke atas negara2 lain menerusi model & strategi yg licik. Isu utamanya ialah samada debat di antara calon2 presiden US yg telah diadakan sejak sekian lama dianggap tidak matang dari kaca mata tuan, umno & BN. Rasanya kebanyakan calon2 debat presiden Amerika adalah graduan keluaran daripada universiti ulung di US. Malahan KJ dlm komentarnya ttg debat ada menyatakan pemimpin yg tidak mahu berdebat adalah pemimpin yg tidak matang. Dlm sejarah silam Islam pun, alim ulama sering berdebat dengan pelbagai golongan termasuk paderi kristian & yahudi.

Kalau tuan menyatakan anuar itu kaki putar belit, jika diimbas kembali debat di antara anuar vs shaberi chik tahun 2008 ttg harga minyak, saya tidak lihat sebarang putar belit fakta oleh anuar. Malahan hujah yg disampaikan penuh dengan data & maklumat. Dari pihak shaberi chik, saya cuma melihat beliau cuba mengalih isu & menyerang secara pribadi.

Mungkinkah agaknya tuan amat berbangga dengan ketuanan melayu walaupun perkara2 berlaku ke atas tuan seperti "biarlah negaraku penuh dengan rasuah, asalkan negaraku masih diperintah oleh melayu" atau " biarlah aku hidup merana asalkan negaraku masih diperintah oleh melayu" atau "biarlah aku hidup ditindas asalkan negaraku masih dipimpin oleh melayu" atau "aku sanggup sekangkang kera & negara ku tergadai asalkan pemimpinku org melayu".
Dr. Zainal:
Perenggan terakhir menarik perhatian saya. Pada saya Melayu perlu bersatu untuk menjadi gagah. Penyatuan Melayu patut bermula dengan Melayu-Melayu. Bukan dengan ideologi yang datangnya kerana mengejar satu kedudukan. Melayu sepatutnya sedar kerajaan hanya bertindak menjadi pemacu kemajuan. Melayu sendiri patut tahu bagaimana untuk menjadi 'Tuan' di bumi sendiri. Melayu patut sedar, kebergantungan kepada kerajaan hanya menjadi punca untuk Melayu terus bergerak.

Menukar kerajaan adalah satu langkah pembetulan yang kurang bijak. Kerajaan Mega seperti Uthmaniah jatuh kerana ada puak penentang yang ingin menukar kerajaan. Kerajaan Melayu Melaka juga jatuh kerana ada golongan dalaman yang mahu menjadi 'Raja'. Banyak lagi contoh yang boleh ditimbulkan. Malannya PhD saya bukan dalam bidang sejarah atau sains politik. Namun sebagai warganegara, saya rasa, saya perlu menjadi Melayu di bumi Melayu tercinta ini. Melayu pada maksud saya, adalah Melayu Secara Total. Terima kasih di atas komen anda. Komen ini akan dibaca oleh lebih 150 orang sehari.

No comments: