Search This Blog

Monday, February 20, 2012

CARA MELETAK KERETA DAN KESAN PENGURUSAN


  1. Pernahkan anda melihat cara bos, anda atau rakan-rakan anda meletak kereta? Atau pernahkan anda berfikir mengapa anda mengekalkan cara meletak kereta dengan satu kaedah sekian lama? Mengapa dan kenapa mereka meletak kereta sedemikian rupa?
  2. Hanya ada 4 cara meletak kereta. Pertama, masuk terus dari hadapan. Kedua, masuk melalui belakang dangan menggunakan gear mengundur. Ketiga, kadang-kadang masuk terus dari hadapan dan adakalanya masuk secara mengundur. Cara lain adalah meletak kereta sesuka hati. 
  3. Orang yang meletak kereta terus dari hadapan adalah orang yang mementingkan kuantiti kerja. Golongan ini akan melihat apakah kesan positif daripada satu keputusan yang dibuat. Kritiria utama adalah memikirkan bagaimanakah cara paling mudah untuk menyelesaikan satu tugasan dan apakah kesannya positif yang akan diperolehi oleh organisasi. Jika, boss anda begini, dan anda juga begini, maka organisasi anda akan cepat cemerlang, namun boss dan anda perlu meninggalkan organisasi dalam masa yang singkat atau sederhana. 
  4. Orang yang meletak kerata mengundur adalah golongan yang memikirkan kualiti kerja. Golongan ini akan memikirkan apakah kesan negatif daripada satu keputusan dibuat. Golongan ini akan melihat semua aspek sebelum sesuatu perlaksanaan dapat dibuat. Lazimnya perlaksanaan keputusan akan menjadi lambat. Namun jika perlaksanaan dapat dijalankan maka hasilnya akan kekal lama. Jika boss anda begini dan anda adalah golongan pertama, organisasi akan terjejas. Anda tidak akan merasa gembira sekiranya anda gagal mengadaptasi keperluan semasa.
  5. Orang yang meletak kereta sekejap mengundur dan kadangkala melalui hadapan adalah orang yang tidak pernah memikirkan kesan daripada satu keputusan yang dibuat. Golongan ini hanya mahu menyelesaikan tugasan tanpa memikirkan implikasi kepada organisasi. Golongan ini selalunya tidak boleh menjadi boss.
  6. Golongan yang suka meletak kerata sesuka hati adalah golongan yang mempunyai kesedaran sivik yang rendah. Golongan ini perlu mengambil semula lesen kereta. Kalau anda jumpa kereta yang diletakkan sesuka hati...langgar sahaja kereta tersebut.
  7. Percayakah anda golongan yang suka meletak kereta secara mengundur akan meletakkan kereta secara mengundur biarpun kawasan letak kereta masih kosong? Mereka boleh masuk dari hadapan menggunakan arah yang bertentangan. Tetapi golongan ini tetap memilih untuk mengundur. Perhatikan rakan-rakan anda....anda akan percaya!
  8. Percayakah anda golongan yang masuk dari hadapan akan menggunakan arah bertentangan untuk meletak kereta sekiranya kawasan letak kereta masih kosong supaya kelihatan seperti masuk daripada mengundur? Perhatikan rakan-rakan anda.......anda akan percaya!
  9. Percayakah anda golongan yang meletak kereta secara mengundur lebih ramai menjadi boss daripada golongan yang meletak kereta daripada hadapan? Namun golongan pemimpin utama/tertinggi sentiasa meletak kereta dari hadapan? Perhatikan boss-boss anda....anda akan percaya!
  10. Percayakah anda golongan lelaki yang meletak kereta secara mengundur sentiasa pulang lewat dari pejabat? Sebaliknya golongan wanita yang meletak kereta melalui hadapan akan sentiasa lewat meninggalkan pejabat. Perhatikan sekeling anda....anda akan percaya!!!! ADIOS

No comments: