Search This Blog

Friday, July 6, 2012

PRU2012-MENANTI KPPA BARU


  1. Pepatah Melayu amat mudah dan jelas. Yang patah kan tumbuh, yang hilang kan berganti. Bahasa Minang lagi indah, pangkek digilir, kuasa dikongsi, ada masa kok mengisi, abih maso kok mengilir. Dua peribahasa ini jelas menunjukkan yang tidak ada satu entitipun yang akan kekal berada dalam sesuatu tempat untuk selama-lamanya. Pengecualian hanya kepada Allah Ta'ala.
  2. Hari ini sudah seminggu jawatan KPPA kosong setelah dikosongkan. Maka objektif mengosongkan kerusi tersebut telah tercapai. Justeru, seluruh penjawat awam khususnya dan seluruh rakyat Malaysia umumnya menanti apakah objektif seterusnya.
  3. Kerusi KPPA sepatutnya diisi secara hakiki dengan segera. Semakin lama kerusi ini kosong, maka semakin banyak polisi-polisi pembangunan sumber manusia sektor awam akan gagal diaplikasikan. Persoalannya kenapa perlu dikosongkan terlalu lama?
  4. Mungkin kerajaan masih gagal mengenalpasti calon yang sesuai. Atau mungkin calon yang sesuai telah ramai yang terkubur ekoran KSN lama terlalu banyak kali disambung kontrak? Atau mungkin satu penilaian holistik perlu dilakukan yang akhirnya membawa jawatan KPPA tidak lagi diisi oleh PTD? Atau jawatan tersebut dihapuskan terus di Malaysia?
  5. Kalau kita kaji nama-nama yang pernah mengisi jawatan KPPA semuanya adalah bekas KSU yang cemerlang. Sebenarnya, semua KSU adalah cemerlang. Maka, mana-mana KSU yang berjaya membawa kecemerlangan kepada Kementerian masing-masing layak mengisi kerusi panas KPPA yang kini kosong.
  6. Kalau kita menilai semua KSU di Malaysia, maka penilaian kita mestilah bersandarkan kementerian mana yang paling cemerlang dalam menguruskan soal kementerian berkenaan. Sebagai contoh, kita boleh melihat peranan kementerian tersebut dalam membangunkan dan mengubah pola ekonomi negara.
  7. Katakan Kementerian Belia dan Sukan, kita boleh melihat kemampuan KSU KBS melalui pencapian belia negara dan pencapaian Malaysia dalam bidang sukan. Jika terdapat peningkatan secara berterusan, maka KSU KBS layak menjadi KPPA.
  8. Kalau kita menilai KSU Kementerian Sumber Manusia yang kini begitu cemerlang merancang dan mengurus sumber tenaga manusia di Malaysia, kita akan dapati KSU KSM juga merupakan calon yang layak. 
  9. KSU yang paling mencabar adalah KSU Kementerian Pelajaran. Dengan bilangan personel yang mewakili 38% penjawat awam, menjadi KSU KPM ibarat menjadi KPPA. Sejarah tidak pernah menunjukkan KSU KPM menjadi KPPA. Melalui pengalaman menguruskan ramai personel, maka saya juga merasakan KSU KPM layak menjadi KPPA malah paling layak jika penilaian terperinci diambilkira.
  10. Saya tidak mementingkan soal gender. Pada saya lelaki atau perempuan adalah sama. Yang membezakan adalah style of leadership, EQ dan ukhwah kemanusiaan. Jika ada seorang wanita sehebat Khadijah, maka beliau layak menjadi KPPA. Namun, jika ada lelaki hanya sehebat Tun Ahmad Sarji, lelaki itulah yang paling layak menjadi KPPA. ADIOS....

No comments: