Search This Blog

Monday, April 29, 2013

POLITIK MELAYU 7


  1. NILAI SATU UNDI MELAYU
  2. Nilai satu undi akan berada dalam julat 0 hingga 1. Tidak mungkin nilai undi akan menjadi lebih daripada satu. Nilai undi PM, MB, KM, dan Calon Pilihanraya akan sah menjadi 1 kepada parti mereka, dan akan sah menjadi kosong kepada parti lawan.
  3. Nilai undi yang rosak akan menjadi 0 kepada kedua-dua parti yang bertanding. Dalam kata lain, pengundi yang menjadikan undinya rosak, tidak bernilai kepada negara. 
  4. Sama juga berlaku kepada warganegara yang tidak mengundi dan tidak mendaftar sebagai pemilih. Kedua-dua golongan ini sebenarnya tidak bernilai kepada negara.
  5. Bagi ahli UMNO, nilai undi mereka kepada Melayu akan menjadi 1. Memang pasti, undi golongan ini akan memihak kepada BN.
  6. Bagi ahli PAS, nilai undi kepada Melayu akan berada pada skala maksimum 0.33. Ini kerana mereka akan turut memberikan undi mereka kepada DAP dan PKR.
  7. Bagi ahli PKR, nilai undi kepada Melayu akan menjadi 0.11. Ini kerana undi mereka akan diberikan kepada PAS dan DAP. Dalam masa yang sama, pecahan undi dalam PKR sendiri akan dibahagikan kepada Melayu, Cina dan India.
  8. Bagi ahli DAP, nilai undi sebenar kepada Melayu adalah 0. Ini kerana ahli DAP hanya akan memberikan undi mereka kepada Cina dalam DAP. Saya yakin, ahli DAP tidak akan memberikan undi mereka kepada calon parti lain.
  9. Untuk dikira, nilai undi hendaklah menjadi 1. Nilai yang kurang daripada 1 akan menjadi 0. 
  10. Artikel ini ringkas untuk memudahkan pembaca memahaminya. Jika ada baca dengan fikiran terbuka, anda pasti akan faham. ADIOSSS
POLITIK MELAYU 8 : BEZA MCA DAN DAP

No comments: