Search This Blog

Wednesday, October 9, 2013

KORBAN : KEMAMPUAN KITA


  1. Ibadah korban adalah satu ibadah yang bersifat sunat. Korban bukan wajib dan bukan pula satu kefarduan. Korban lebih merupakan satu pilihan untuk kita melakukannya atau tidak.
  2. Sejarah korban dalam kehidupan manusia bermula di zaman Adam A.S. lagi. Di mana dua anak baginda diminta menyediakan korban di atas dua puncak gunung. Seorang meletakkan bijirin yang tidak baik, dan seorang pula meletakkan seekor kamping yang paling baik di antara ternakan baginda.
  3. Kemuncaknya adalah korban yang dilakukan oleh Nabi Ibrahim A.S yang sanggup mengorbankan anak baginda Nabi Ismail A.S. Korban ini akan terus diingat sampai bila-bila.
  4. Rasul-rasul yang lain juga berkorban. Sebagai contoh, Nabi Noh A.S berkorban segala tenaga dan harta benda untuk membina bantera demi menyelamatkan umat manusia.
  5. Begitu juga Nabi Ayub A.S yang berkorban dengan meminggirkan dirinya di hujung negeri untuk mengelak daripada penyakit berjangkit.
  6. Nabi Yusuf A.S. juga berkorban cintanya untuk Siti Zulaikha. Baginda menunggu sehingga masanya untuk mengambil kekasihnya ini sebagai pasangan hidupnya.
  7. Muhammad SAW tak perlu diukur pengorbanan baginda. Masa, tenaga, pemikiran, usaha, dan sebagainya dikorbankan demi menegakkan Islam ketika itu.
  8. Justeru, tanpa kita sedar kita ini sebenarnya sentiasa berkorban. Kita berkorban untuk isteri, keluarga, organisasi dan sebagainya.
  9. Persoalannya, pernahkah kita berkorban untuk Islam. Kita ada masanya menderma. Ada masanya bersedekah. Kita sebenarnya memang mampu untuk berkorban untuk Islam.
  10. Yang paling penting keyakinan kita ke atas korban yang kita lakukan. Bila kita yakin, rasa yakin itu akan mengatasi segala darjah kemampuan.
ADIOSSSS

No comments: