Search This Blog

Thursday, October 31, 2013

PRK SUNGAI LIMAU : KESAN SUBSIDI


  1. Sebelum ini subsidi petrol RON95 dikurangkan 20 sen. Ini menyebabkan harga bahan tersebut naik menjadi RM2.10 sen seliter.
  2. Kemudian subsidi gula ditarik sepenuhnya. Dengan ketiadaan subsidi, harga gula menjadi RM2.80 sen sekilogram.
  3. Persoalan utama di sini adalah mengapa BN melakukan tindakan ini sedangkan keputusan PRU menunjukkan BN gagal memperolehi majoriti 2/3?
  4. Jawapan mudah. Jaminan kesinambungan pembangunan negara itu lebih penting daripada kemenangan dalam PRU. Maka, di sini keikhlasan BN untuk memerintah amat terserlah.
  5. Subsidi minyak akan dirasai oleh semua rakyat. Maka itu tidak adil. Rakyat yang kaya akan mendapat lebih subsidi daripada kerajaan. Penduduk kampung yang hanya bermotosikal hanya memperoleh subsidi petrol dalam lingkungan RM4 sebulan. Sedangkan jutawan yang memandu BMW akan mendapat manfaat subsidi RM700 sebulan.
  6. Jika subsidi petrol dihapuskan terus, maka kerajaan berjaya menjimatkan lebih RM10 billion setahun. Wang ini boleh terus disalurkan kepada rakyat yang benar-benar memerlukan. Maka saya cadangkan subsidi petrol dihapuskan secara total.
  7. Gula pula bukanlah barang kritikal untuk generasi Y. Tanpa gula, generasi Y dan sebahagian generasi X akan terus hidup dengan gembira. 
  8. Gula adalah penyebab diabetis dan bermacam penyakit lain. Maka, menghapuskan subsidi gula adalah satu langkah yang bijak. Sepatutnya, pembelian gula perlu dikenakan cukai sama seperti rokok dan minuman keras. Saya percaya, peratus penyakit yang disebabkan oleh gula akan menurun.
  9. Subsidi mula dikurangkan mulai tahun 2013. Rakyat mula menolak BN mulai PRU11 lagi. Ertinya, subsidi bukanlah sesuatu yang rakyat mahukan. Tidak keterlaluan jika saya katakan, rakyat yang menolak BN sebenarnya tidak mahukan subsidi.
  10. Dengan subsidi, pilihan rakyat tetap PR. Tanpa memberi subsidi, rakyat juga memilih PR. Bezanya, subsidi untuk semua peringkat, tanpa subsidi, bantuan akan sampai kepada kumpulan sasar.
ADIOSSSSSS

No comments: