Search This Blog

Tuesday, January 14, 2014

2014: TAHUN PENJIMATAN SEKTOR AWAM - AKHIR


  1. Sebelas langkah penjimatan sektor awam ini sebenarnya adalah tindakan biasa yang sepatutnya menjadi amalan sektor awam pada setiap masa. Tanpa mengira zaman ekonomi menurun atau menaik. 
  2. Bermula dengan potongan elaun, dan berakhir dengan mengamalkan pendekatan NBOS, 11 langkah ini sebenarnya mempunyai banyak ruang untuk diamal dan dibudayakan.
  3. Seandainya langkah penjimatan ini gagal menunjukkan kesan yang signifikan, namun tindakan mengamalkan langkah ini tetap dikira bijak dan berhemah.
  4. Malah tuntutan untuk penjawat awam menjadi bijak dan berhemah jauh lebih penting daripada tuntutan untuk penjawat awam berjimat.
  5. Nilai wang akan digandakan oleh penjawat awam yang bijak, sebaliknya akan dibawa ke tahun berikutnya oleh penjawat awam yang berjimat. Tanpa disedari, nilai matawang akan berkurang untuk tahun-tahun akan datang.
  6. Saya amat yakin 11 langkah penjimatan ini tidak akan mengganggu rentak pengurusan dan tadbirurus organisasi awam.
  7. Sebaliknya langkah ini akan menambah efesiensi dan efektif organisasi awam terutama sekali dalam bentuk sistem penyampaian kepada rakyat dan negara.
  8. Di samping itu, penjawat awam akan menjadi lebih kreatif dan inovatif dalam menguruskan keperluan organisasi dalam parameter bajet yang optima.
  9. Seterusnya belanja mengurus akan menjadi berkesan. Lebihan daripada belanja mengurus akan dapat disalurkan kepada belanja pembangunan yang biasanya menjana pulangan ekonomi kepada negara.
  10. Saya menyokong penuh usaha ini. Malah, saya telah amalkan di jabatan saya. Saya percaya, majoriti penjawat awam akan menyokong usaha ini.
Siri berikutnya...2014: KE MANA HALATUJU MELAYU

No comments: