Search This Blog

Sunday, February 9, 2014

2014: KE MANA HALATUJU MELAYU 7


  1. Melayu sepatutnya bersatu di bawah payung Islam. Itu di Malaysia. Perkara tersebut sepatutnya boleh berlaku dengan mudah.
  2. Islam adalah Ad-Din yang diiktiraf Allah. Malah Islam adalah tali perpaduan yang perlu dipererat dan diperketatkan oleh semua pengikut Islam.
  3. Islam adalah satu cara hidup. Islam telah menggariskan segala-galanya. Bermula dari bangun tidur sehingga tidur semula. Amalan harian semuanya digariskan oleh Islam.
  4. Begitu juga dalam kehidupan. Islam itu lengkap lagi sempurna. Semua amalan digaris dan ditetapkan. Semua bidang pekerjaan diberi panduan, setidak-tidaknya panduan berbentuk umum.
  5. Islam juga menetapkan segala-galanya melalui hukum halal, haram, harus, sunat, dan makruh. Yang halal jelas haramnya. Yang halal jelas halalnya. Yang lain mungkin harus, sunat atau makruh.
  6. Islam bukan politik. Islam adalah agama yang paling benar. Islam itu untuk dianuti ke arah membentuk suasana yang paling aman dan tenteram.
  7. Islam bukan untuk dijual. Islam itu untuk disebarkan. Maka, dalam menyebarkan fahaman agama, teknik mencari musuh bukan caranya. Mencari musuh akan membuatkan orang membenci Islam.
  8. Islam bukan untuk dimanipulasi. Islam bukan alat untuk menambah parahkan lagi perpaduan dalam apa juga kaum. Islam untuk menyatukan bukan memecahkan.
  9. Islam bukan alat untuk mengkafirkan orang lain. Islam adalah alat untuk menambahkan keimanan manusia. Semakin manusia beriman, semakin kukuh ajakan ke arah perpaduan. Semakin lemah iman kita, semakin ramai yang ingin kita kafirkan.
  10. Sehingga kini Islam dilihat gagal untuk menyatukan Melayu di Malaysia. Sebabnya Islam di sini terlalu banyak dipolitik dan diperdagangkan. Bukan oleh umatnya yang jahil, sebaliknya oleh sifat tamak pemimpinnya yang nampak alim.
Bersambung.......

2 comments:

ali said...

Melayu perlu parti baru..di pimpim oleh pemimpin melayu sejati yg menegakkan syiar islam..yang mengutamakan ikatan silaturahim sebagai perjuangan...

Melayu perlukan alim sejati..bukan alim yg nak masuk youtube utk mendapat pengikut teramai..tapi yg berjuang atas nama tali silaturahim..bukan pepecahan..

Melayu perlukan perubahan mental..melayu perlu diajar supaya kuat kemandirian..kuat azamnya..besar jiwanya..bukan jadi peminta br1m yg bakal memberi kesan kebergantungan kepada sesama makhluk..

drzainal said...

Terima kasih. Komen saudara Ali boleh menjadi pedoman kepada semua pembaca.