Search This Blog

Wednesday, April 30, 2014

ANALISIS KEWUJUDAN RED BEAN ARMY


  1. Ramai orang bertanya kepada saya tentang kesahihan kewujudan Red Bean Army (RBA). Ada teori yang menyatakan RBA ini hanyalah rekaan semata-mata untuk tujuan tertentu. RBA hanya ingin dijadikan alasan oleh golongan atau kumpulan tertentu.
  2. Kalau kita melihat organisasi Al-Qaeda, maka secara fizikalnya organisasi ini tidak wujud. Namun, arahan, modus operandi, dan kesan tindakan Al-Qaeda amat dirasai.
  3. Tidak ada yang tahu alamat, ibu bejabat, nombor telefon dan fax, malah barisan pengurusan dan kepimpinan Al-Qaeda juga tidak pernah ada organisasi yang ketahui.
  4. Al-Qaeda adalah organisasi pengganas. Maka, organisasinya juga perlu berteraskan organisasi pengganas. Tidak boleh dikesan dan mustahil untuk dibuktikan kewujudannya.
  5. Organisasi pengganas perlu dimusnahkan dengan kaedah pengganas. Hapus pemimpin utama. Terhapusnya Osama Ben Laden, maka terhapuslah Al-Qaeda.
  6. Begitu juga dengan RBA. RBA adalah pengganas siber dalam memerangangi dan meracuni fikiran rakyat. Mustahil organisasi RBA dapat dibuktikan secara fizikal.
  7. Namun kesan daripada RBA amat nyata. Mengubah persepsi rakyat melalui fakta dan data yang direka dan diada-adakan. Hasilnya rakyat menjadi keliru. Akhirnya rakyat akan membuat keputusan yang salah.
  8. RBA adalah organisasi secara virtual. Mustahil untuk dihapuskan dengan menggunakan perundangan sedia ada yang berfokuskan pencegahan fizikal. Malah, tindakan menggunakan perundangan sedia ada akan menjadi sia-sia.
  9. RBA hanya boleh dihapuskan melalui pewujudan perundangan yang bersifat virtual. Undang-undang yang meregulasi bahan-bahan yang boleh dimuat naik dan dikongsi dalam dunia virtual.
  10. Saya amat yakin, selagi perkara ini tidak dapat diadakan, maka, RBA akan terus 'beraja di Internet, dan bersultan di alam siber'

No comments: