Search This Blog

Thursday, July 17, 2014

PESTA IBADAH DATANG LAGI 17

(Anda semakin menghampiri penghujung cerita ini)

"Segala yang berlaku di Palestin adalah peluang untuk kita melihat kebenaran ayat-ayat Allah dalam Al-Quran." Tegas sekali Lebai Sahak mengemukakan pendapat beliau. Semua mata tertumpu kepada beliau.

"Kita baca Quran, tapi kita tidak faham. Ada lebih 30 tempat yang menceritakan tentang Bani Israel dalam Quran. Semuanya tentang kekufuran bangsa hina ini." Sambung Lebai Sahak.

"Maka, kita ambil kesempatan ini untuk menambahkan keimanan kita. Membanyakkan doa untuk saudara kita di Palestin, untuk memperkuatkan ibadah kita, dan untuk menjadi Muslim sejati." Terus menerus Lebai Sahak memberi hujah. Suhaimi KB, malah semua jemaah yang datang terpaku. Semuanya mula terfikir. Apakah serangan Regim Israel ini tanda kebesaran Ramadan. Atau, mungkinkah ini perkhabaran Allah untuk menguji keimanan umat Islam di seluruh dunia.

********************************************************************************
Ramadan terus bergerak ke depan. Tanpa disedari, telah sampai pada malam tujuh likur. Kanak-kanak paling gembira. Rumah-rumah mula diterangi dengan kerdipan lampu yang berwarna warni. Bazar-bazar Ramadan mula menyepi sedikit demi sedikit. Pasar-pasar malam yang menjual persiapan raya semakin sesak. Semakin meriah. Semakin sempit dirasa.

Masjid dan surau terasa semakin luas. Semakin banyak ruang yang tidak diisi. Semakin banyak yang telah dilanda demam hari raya. Malah ada yang telah membeli buluh lemang, daun ketupat dan daging untuk di masak rendang. Ada pula yang mula berlatih takbir raya. Ada juga yang subuk memuatnaik ucapan raya di media baru. Kaum hawa pastilah sibuk mencuba semua pakaian baru yang dibeli. Kebanyakkannya bukan satu, tapi paling kurang pun tiga atau empat pasang.

Di satu sudut, berkumpul sekumpulan wanita. Dari jauh kelihatan tangan-tangan pantas bergerak. menggayakan aksi untuk menekankan makna setiap perkataan yang keluar dari mulut. Ada yang lebar. Ada yang kurus. Ada yang sederhana. Ada yang terlalu kurus. Ada yang terlalu lebar. Ada yang mengandung. Ada yang sudak ditarik balik nikmat mengandung itu. Semuanya bukan penghalang untuk mereka bersatu. Berkumpul dan bercerita. Mencipta satu suasana yang gembira.

"Assalamualaikum..." Tegur satu suara apabila melintasi kumpulan wanita tersebut. Suasana jadi diam. Pegun. Semua mata beralih kepada suara itu.

Bersambung.......

No comments: