Search This Blog

Sunday, October 26, 2014

ANJING DALAM MASYARAKAT MELAYU - PERIBAHASA


  1. Dalam masyarakat Melayu, peribahasa memainkan peranan yang maha penting. Peribahasa adalah gambaran sebenar orang Melayu ke atas kehidupan. Gambaran ini melalui sifat, penaakulan, pengalaman dan pengamatan orang Melayu ke atas sesuatu objek atau subjek.
  2. Ada banyak peribahasa Melayu yang menggunakan perkataan 'Anjing". Kesemua peribahasa tersebut memberikan maksud yang negatif. Anjing boleh dipersonafikasikan sebagai perlambangan kepada manusia.
  3. Manusia yang dilabelkan sebagai 'anjing' juga mempunyai makna yang sangat negatif. 'Anjing' lebih hina daripada hamba sahaya. Anjing digambarkan sebagai barua yang patuh kepada pemimpin yang jahat dan mempunyai kepentingan peribadi.
  4. Sebagai contoh 'Anjing penjajah" adalah barua bangsa yang bekerja untuk penjajah. 'Anjing penjajah' akan berlagak 'lebih sudu dari kuah' daripada penjajah. 'Anjing penjajah' sanggup memfitnah untuk membunuh bangsa sendiri.
  5. Antara peribahasa yang kita semua tahu maknanya adalah 'Bagai anjing dengan bayang-bayang', 'Seperti melepaskan anjing tersepit', dan 'Anjing kalau dah biasa makan tahi, tidak dimakan dihidu juga'. Ketiga-tiga peribahasa ini melambangkan anjing sebagai objek 'barua' dan tidak berguna.
  6. Ada lagi peribahasa lain yang akan jelaskan maksudnya. Pertama, 'Anjing kalau ditepuk menjungkit ekornya'. Maksudnya, orang hina apabila dipuji, makin terserlah aksi hinanya. Maka anjing terus digunakan sebagai perlambangan untuk 'barua' bangsa.
  7. Kedua, Anjing tiada bercawat ekor yang bermaksud sesuatu yang hina dan tidak berguna. Hina dan tidak berguna adalah satu sifat yang tidak diperlukan yang ada kepada manusia. Manusia yang hina dan tidak berguna juga dilambangkan sebagai 'anjing' yang tidak bercawat ekor.
  8. Ketiga, Anjing dirantai emas tetap mengulang ke tempat najis. Peribahasa ini sangat menarik. Maksudnya sekali menjadi 'barua' bangsa, jika diberi ganjaran dan dipuji, tetap akan menjadi barua bangsa selama-lamanya.
  9. Ada lebih kurang 15 peribahasa Melayu yang menggunakan 'anjing'. Anjing juga makhluk Allah. Sama seperti babi dan lain-lain binatang. Atas sifat-sifat anjing itu sendiri, maka nama 'anjing' terus digunakan dalam peribahasa Melayu. Sayangnya, semua perlambangan yang digunakan adalah untuk merujuk kepada perbuatan 'barua' bangsa.
  10. Maka saya tidak hairan apabila ada 'anjing' yang digunakan untuk kempen berniat 'anjing'. Pada saya, apabila ada 'anjing' digunakan, untuk menarik perhatian 'anjing' lain, maka betullah kata peribahasa Melayu, "anjing yang menyalak bukit, bukit tidak akan runtuh". 

No comments: