Search This Blog

Sunday, January 11, 2015

K-POP: MENGAPA RELA DICABUL?


  1. Apa itu K-Pop? Gabungan dua perkataan, K mewakili Korea Selatan dan Pop mewakili gengre muzik. Maka, K-Pop adalah arus muzik pop yang berakar umbi dari Korea Selatan bertujuan untuk menawan dunia.
  2. Dari segi ekonomi K-Pop berjaya menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi Korea Selatan. Gangnam Style adalah titik tolak kejayaan K-Pop yang juga berjaya menjadi antara lagu paling banyak pernah didengar di dunia.
  3. Gangnam Style adalah agen yang membawa K-Pop ke Malaysia. Lagu dan video ini bukan sahaja menjadi viral, tetapi menjadi rujukan perubahan muzik dunia. Maka, gangnam menjadi melodi indah yang membentuk persepsi 'lagu yang indah tidak perlu difahami'.
  4. Untuk menambahkan lagi pengikut K-Pop, pengiat seni di Korea Selatan telah mengutamakan perisian dan konsep persembahan. Lagu, drama, dan kecanggihan teknologi disatukan dengan kerajaan mengeluarkan dana khas untuk meningkatkan kualiti produk yang dihasilkan.
  5. Maka terhasil Winter Sonata. Kisah cinta biasa-biasa yang meleret-leret tetapi mampu membuatkan jalan raya menjadi litar perlumbaan untuk balik ke rumah.
  6. K-Pop kemudiannya menjadi kegilaan rakyat Malaysia. Jika Rock dan Metal menjadi kegilaan lelaki, maka K-Pop menjadi kegilaan wanita. Semakin hari semakin ramai, maka jika ada wanita yang tidak meminati K-Pop, maka wanita tersebut dianggap tongong.
  7. K-Pop adalah produk yang diimport. Maka, rakyat Malaysia akan menganggap mendewa produk yang diimport adalah satu kebijaksanaan. Maka, wujudkan fenomena untuk menunjukkan siapa lebih bijak. 
  8. Kebanyakkan remaja dan wanita muda Malaysia sanggup melakukan apa sahaja untuk membuktikan mereka tidak tertinggal arus kemodenan dalam kebijakan. Terlahirkan menjadi terlalu bodoh untuk membuktikan diri terlalu bijak.
  9. Menyerahkan diri untuk dicabul dalam konsert K-Pop adalah tindakan yang paling bodoh bagi wanita bertudung. Kebodohan sering kali menjadi kebanggaan kepada yang lupa diri. 
  10. Sebenarnya membiarkan diri dicabul oleh bintang K-Pop memang boleh dijangka. Sebab itu adalah wanita Melayu. Bayangkanlah, membiarkan diri dikenduri oleh Mat Afrika yang tidak nampak bintang langsung juga menjadi kebanggan wanita Melayu, inikan pula dicabul dan dikenduri oleh bintang K-Pop. 

No comments: